zaterdag 8 oktober 2011

Kerstballen breien met Arne en Carlos

Vorig jaar zag ik de breiende mannen al op de Scandinavische blogs. Dit jaar is hun boek, KERSTBALLEN BREIEN MET ARNE & CARLOS, ook in het Nederlands verkrijgbaar.



Arne en Carlos zijn modeontwerpers, voor hun collectie ontwerpen ze ook gebreide kleding met Noorse motieven, zoals truien, vesten, mutsen en sjaals. In dit boek gaan ze een stukje verder, ze gebruiken Noorse motieven voor hun gebreide kerstballen. Er staan 55 patronen in het boek, het basispatroon is voor alle ballen hetzelfde.


Arne en Carlos wonen in een oud spoorweghuis in Noorwegen, in een omgeving waar ze veel inspiratie opdoen. Hun huis is heel gezellig en sfeervol ingericht. In het boek vind je veel van die sfeer terug in de prachtige foto's.




Op WWW.KERSTBALLEN.NL vind je nog meer informatie, er staat ook een patroontje afgebeeld zodat je al kunt beginnen met het breien van de eerste kerstbal.

Als je op 5 november (2011) naar de KREADOE IN UTRECHT gaat kun je Arne en Carlos daar aan het breien zien.

ARNE-CARLOS.COM

48 opmerkingen:

  1. Wat een ge-wel-dig idee! Had ik nu maar het geduld om het uberhaupt te proberen.
    Fijn weekend, Willy xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Je ziet gewoon hoeveel plezier die mannen hebben door kerstballen te breien. Kom maar eens op het idee!
    Je reportage over het eiland van Tjorven is geweldig!! Lijkt me heel leuk om op die manier "achter de boeken" aan te gaan.
    Prachtig dat je ons laat meegenieten! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig. misschien toch eens uitproberen.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Willy

    Vandaag bij merkwaardig bij van de Moosdijk heb ik dit boek gekocht mijn vriendin had hem mee genomen en ik bekeken in de auto. op weg naar ons uitje. ik was er weg van. En iemand had er een bij haar. En er 14 al gebreid en ze zijn toch prachtig om te zien.

    Wat een super leuk boek, dus op naar kerstballen breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. IK heb zo ook al voorbij zien komen!

    Misschien toch maar de pennen pakken

    fijne avond!

    Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als mijn man zo thuis komt, zet ik hem met breinaalden op de bank (dat wordt gillen)!

    Ik vind het idee van de kerstballen overigens wel heel erg leuk!!

    Een fijne avond Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willy,

    Wat een ontzettend leuke post! Twee breiende mannen.....waarom ook niet :-)! Ik ga zo de filmpjes eens bekijken.

    Een gezellig weekend,


    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo Gezellig om te breien..... veel succes en plezier Willy.
    Kerstbalbreigroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er apart uit, gebreide ballen. Het is weer eens iets anders.
    Ik zal op mijn blog eindelijk eens je link aanpassen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het boek ligt hier ook al weken naast me op de bank, nu nog tijd vinden...!
    Maar ik vind het een prachtig geïllustreerd boek, echt een lust voor het oog, nu nog de breinaalden beetnemen.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. .....Oh.....Willy...dit is leuk:-)

    weet je dat ik al verschillende jaren geen Kerstboom meer zet omdat ik niet meer wist wat erin te hangen.
    Ik verzon elk jaar wel iets anders en maakte dat altijd zelf, niet dat ik zó handig ben......maar het varieerde van geruite katoenen zakjes,sterappeltjes in mini aardewerk bloempotjes,bosjes kaneelstokjes,klokjes en sterren van koek(IKEA) etc. maar altijd natuurlijke materialen.
    Mijn verzameling oude kerstballen en figuren de meeste wel 50/60 jaar oud en uit mijn ouderlijk huis heb ik met Kerst altijd onder een grote glazen stolp liggen, verder is nieuw bling,bling niet zo mijn ''ding''.

    Maar een boom vol blauw-wit gebreide kerstballen zou ik wel willen.......hi,hi,.........nou nog iemand zoeken die ze voor mij wil breien;-)

    Fijne zondag en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze mannen zijn een echte hit aan het worden, overal zie je het boek liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vind ze zo leuk. zowel de ballen als de 2 heren. hun huis, de uitstraling, de persoonlijkheden.
    ik heb het boek 3 weken geleden gekocht. inmiddeks ben ik met de 8e bal bezig. en ik kan niet wachten tot het poppenboek uit komt in het nederlands. Heel erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. LEUK.. die gebreide kerstballen..
    bij "gebrek aan tijd",
    heb ik ze vorige Kerst bij 'n tuincentrum gekocht ;-)
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het filmpje van deze heren blijft leuk. Hoe vaak je het ook hebt gezien. In Nijkerk kwam ik vandaag het boek ook tegen. Naar mijn idee is het al een groot succes in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helaas hou ik helemaal niet van breien, maar die ballen zijn geweldig!!!
    Die laatste foto is ook erg fijn en zo echt scandinavisch... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij LaVaca in Middelburg kun je meedoen aan een kerstballenbrei- of haak wedstrijd, geïnspireerd op dit boek. Er hangen al ingezonden gebreide en gehaakte kerstballen aan het boompje in de winkel, echt heel leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zie het me nog niet doen Willy, maar ze zijn schitterend
    Groetjes Joke en een fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  19. PS wist niet dat Kaffe een quilt boek over Zweedse quilts had uitgegeven, wat leuk! ben hier wel naar zijn tentoonstelling geweest in Stockholm maar dat boek was er niet
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo leuk alle gebreide ballen. Ze veroveren langzaam 'het net'. Ik waag me er niet aan, ik heb nog engeltjes.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi, gelukkig heb je een berichtje achter gelaten, nu zit je weer in het bestand.
    Ik zal de kerstballen aan m´n zus doorgeven die is meer v/h breien dan ik.

    doedoei Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Misschien een leuk kerstcadeautje voor onze zoons? Ik ben bang dat ze ons meteen laten opnemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zag het boek liggen bij de Bijenkorf en moest erg lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuke mannen. En ze ontwerpen ook heel mooie kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind alleen het idee al leuk. Maar ik houd het toch maar bij lapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb er al vijf... maar het is wel heel verslavend en.. hogere economie want ik moet een grotere kerstboom kopen als het zo doorgaat! Mooi weekend. Anny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De filmpjes zijn heel vermakelijk !
    Fijne zondag Willy
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuk en weer eens iets anders dan al dat bling bling in de boom.Breiende (iets oudere) mannen is in Scandinavie gewoon. Ook daar is het handwerk(textilsjöjd) op school vrijwel verdwenen maar toen ik nog les gaf leerde alle kindren het. Geen verschil tussen jongens en meisjes. De meisjes hadden ook houtbewerken (träslöjd).Jammer dat dat allemaal voorbij is. Gelukkig dat er deze mannen zijn die er succes mee hebben. Misschien een opsteker voor andere mannen.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik vind de kerstballen zo leuk. Misschien trakteer ik mezelf wel op het boek. Dank je wel voor de tip.
    Groeten,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat apart! Ze hangen daar wel enig in die boom. Ik ben benieuwd hoeveel dames er nu aan het kerstballen breien gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ney als Jose kocht ik ook het boek! Mijn vingers kriebelen, maar het moet nog even wachten. Deze kerst hangen er volgens mij in alle huiskamers gebreide kerstballen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gelukkig Willy, je bent er weer. Zo te zien heb je niet stil gezeten met je blog.

    Leuk hè, die mannen. 'k Heb zelf helemaal dubbel gelegen toen ik hun eerste filmpje zag. Maar ze hebben zo mooi wel een hele rage in gang gezet en hun boek heel slim gepromoot. Dat is vast Scandinavische slimmigheid. Wicky (de Viking) had daar ook zo'n handje van. Even een paar keer langs zijn neus wrijven en de meest ingenieuze waren uitgedacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. jaaaa, ze zijn zo leuk!!! het is een waar succes! Ik ben nog met andere dingen bezig maar wie weet...tis nog geen kerst ;) Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Geweldig! Zeker als je ze zo op de foto bezig ziet. Het resultaat vind ik ook geweldig trouwens, wie weet dat ik nog ga oefenen voor kerst! Moet kunnen =)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat enig! En die flimpjes ook. Ik laat me nog even niet verleiden. Eerst nog een extra vestje voor mij kabouter want die noorse motieven zijn wel erg leuk.En wie weet als ik wat overhou dan kan ik van dat garen wel een kerstbal breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een geweldig leuk idee Willy. Volgens mij heb ik over deze twee breiende heren een artikel in één van de woonbladen gelezen.
    Het ziet er prachtig uit.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat geestig. En nog wel door mannen gebreid. Ik houd ook niet zo van bling-bling, maar de glans van oude kerstballen vind ik dan wel weer leuk (voor een paar weekjes per jaar;-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo Willy,
    Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog. Waar appeltaarten al niet toe kunnen leiden.....
    Wat mijn schilderijen betreft, dat heb ik een tijdje op een laag pitje gezet. Je kunt tenslotte niet alles, al zou ik 't willen. Dat is ook eigenlijk mijn probleem, ik vind alles leuk......
    Dat muizenboek heb ik ook al een paar keer langs zien komen. Het is dat ik niet van muizen hou......
    Wat een leuk logje over kerstballen breien. Wat zijn ze super zeg. Zou ik ook zo aan willen beginnen.......
    Ik kom vaker op je gezellige blog kijken hoor.

    groet Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ga straks gauw bij hen een kijkje nemen , ik hou wel van zulke aparte ideeën , doen in ieder geval wat zij graag willen doen .Wat er op de foto's te zien is vind ik al erg leuk !!
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Willy,heb net alles gelezen je blog ziet er weer goed uit. We hopen toch ook nog op weblog want er staat al zoveel in, anders gaat het verloren!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Thank you for visiting my blog. I hope that you have not lost all the old blog. I'm glad you have started a new one, will follow. I like everything that you propose. This is also very nice.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Superleuk boek, en mijn eerste bal is al bijna klaar, met hertjes erop, zo lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een gave kerstballen. Ik zou willen dat ik eens even helemaal niks te doen had en genoeg geduld om het uit te proberen. Ik vind ze zó leuk!
    Ik ga toch nog even op hun site neuzen.

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo Willy.
    Het word wat gemakkelijker met de enkel,het is niet zo dik meer,maar nog wel pijnlijk rond er omheen.
    Morgenvroeg weer naar de dokter kijken hoe het er mee is.
    OOk al kerstballen aan het breien,het is een rage wat ziek ik het veel op blogspot en op handwerkclubs.
    Heel mooi om te zien leuke patroontjes zijn het.
    Fijne dinsdag groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat leuk die kerstballen en dit is precies zo'n "Zweedse" open kerstboom als ik bedoel Willy! Kram Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ha Willy;
    Wat een leuk idee...wat een leuke mannen...
    Ik denk dat ik zo'n bal eens ga proberen...heb nog wat katoen van mn granny's over.
    Wat een leuk huis hebben ze!
    Helemaal mijn smaak...
    Ga je ze OOK bezoeken in zweden??( hi,hi)
    Nu weten we waar dat TJORVEN vandaan komt...ik heb ooit een astrid lindgren dvdbox gekocht me'; madieke, zeekraai, karlsson, kabaalstraat, etc
    Altijd leuk om bij t strijken naar te kijken..
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat leuk deze blog, helemaal Zweden! En die breiende mannen, komsich, ze doen me denken aan "Creatief met kurk" van Theo en Thea ;-))

    BeantwoordenVerwijderen